Tom de Wal

 

"Stop met dat gezeik over Job!"

 

 

 

Frontrunners, gestart in 2016, is een bediening onder leiding van Tom en Femke de Wal. De missie die God aan hen gegeven heeft is om ‘frontrunners’ op te richten (n.a.v. 1 Korinthe 9:24). De taak van Frontrunners is een generatie op te richten die volledig voor Gods Koninkrijk gaat; een generatie vol geloof en kracht van de Heilige Geest. Dit oprichten bestaat uit zowel het bereiken van mensen, als mensen toerusten die volledig voor Gods Koninkrijk gaan en gaan wandelen in hun roeping en bestemming.

Missie: Raising up Frontrunners. Frontrunners vervult deze opdracht van God door een compleet platform te bouwen met allerlei activiteiten en evenementen om mensen te bereiken en toe te rusten.

 

Klink niet slecht toch!? Maar als we inhoudelijk naar zijn leer gaan kijken, dan raken we toch wat in verwarring. Zie ook onderstaande video's de eerste is van de Christelijk Apologeet waarin Tom letterlijk zegt:"Stop met dat gezeik over Job!" de ander is een eigen productie.

Luisterend naar de Tom de Wal raak je onder de indruk van zijn Bijbelkennis en overtuigende manier van spreken of zoals hijzelf zegt God heeft hem een radicale boodschap gegeven om de kerken wakker te schudden. Hij vertelt ook met enige regelmaat dat de context van een Bijbeltekst belangrijk is, maar neemt vervolgens vaak niet de moeite om een tekst in context te lezen.


In één van zijn studies zegt Tom over andere sprekers/schrijvers dat ze wel 90% bijbels kunnen klinken, maar als ze 10% afwijken, ze dan toch volledig de plank mis slaan. Helaas klinken Tom ’s studies wel heel bijbels, maar zijn ze het naar mijn mening toch ook niet altijd.
Kijkend en luisterend naar zijn studies op YouTube dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat hij tot de categorie Word of Faith sprekers hoort.

Tom is minder extreem in zijn standpunten dan de meeste bekende Word of Faith sprekers, toch vinden we wel degelijk aspecten van Word of Faith terug in zijn leringen.
“Wat zegt de Bijbel over geld en rijkdom?”
In deze studie behandelt hij onder andere de volgende tekst:
2 Korintiërs 8: 9
Gij kent immers de genade van onze Here Jezus [Christus], dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden.
Ik weet niet wat jouw eerste gedachte bij deze tekst is, maar bijna alle commentatoren verwijzen bij deze tekst naar Filippenzen 2:5-8
"Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises."
Met het afleggen van zijn Goddelijkheid en als mens op aarde geboren worden legde Hij tijdelijk zijn Goddelijke rijkdom af. In deze armoede met als dieptepunt Zijn sterven aan het kruis heeft Hij vóór ons in Zijn opstanding de rijkdom van het eeuwige leven gekocht. Rijkdom van vergeving, verzoening met God, rechtvaardiging, en heiliging met en door God.
Tom leert ons echter dat Jezus rijk was op aarde!? Immers rijke vrouwen ondersteunden Hem, Hij veranderde water in de beste wijn, een teken van overvloed. Bij het voeden van de duizenden bleven manden vol voedsel over dus niet nét genoeg maar overvloed, als tempelbelasting betaald moest worden haalden ze eenvoudig 2 munten uit de mond van een vis. Judas was de schatbewaarder, er was dus een schatkist. Nee Jezus was rijk op aarde en werd pas arm toen ze hem kruisigden, toen namen ze alles van hem af. Deze tekst leert ons dus dat Jezus kwam, onder andere, om ons rijk te maken om overvloed te hebben. Hoe bijzonder slecht en on-Bijbels deze uitleg ook is, Tom zegt er wel bij dat het is om anderen te zegenen, dat dan weer wel.
2 Korintiërs 1:20
"Want hoevele beloften Gods er ook zijn, in Hem is het: Ja; daarom is ook door Hem het: Amen, tot eer van God door ons."
De zegen van overvloed aan Abraham rust nu ook op ons, aldus Tom, kijk naar de rijkdom van Abraham, Izaäk, Jakob en Jozef en dezelfde zegen rustte op David en Salomo (hij vergeet voor het gemak even de periode van slavernij en de woestijnperiode) en nog steeds op de joden.
Tom omarmt het zogenaamde welvaartsevangelie, dus ben je arm dan is er overduidelijk iets mis met je geloof*.
*In werkelijkheid leeft 90% van de welvaartsevangelie aanhangers wereldwijd, in vergelijking met hun leiders, in (relatieve) armoede, het lijkt in zekere zin meer op een piramidespel.
“Hoe kan ik bidden naar Gods wil?”
Hierin legt Tom uit dat we moeten bidden naar Gods wil, wat op zich helemaal correct is natuurlijk en dat wij Gods wil kunnen kennen. Hij zegt daarover: “dat het de duivel gelukt is om de leugen in de kerk te brengen dat de mens nou eenmaal niet de wil van God kan weten en een tekst die daar heel vaak voor gebruikt wordt is Jesaja hoofdstuk 55”.
Op voorhand zegt hij daar al heel nadrukkelijk over dat het gaat over de goddeloze en dat God hier eigenlijk zegt: “bekeer je zodat Mijn gedachten jouw gedachten worden en Mijn wegen jouw wegen”. Hij leest vervolgens Jesaja 55: 7-11:

"De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de Here, dan zal Hij Zich over hem ontfermen – en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig. Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des Heren. Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten. Want zoals de regen en de sneeuw van de hemel neerdaalt en daarheen niet weerkeert, maar doorvochtigt eerst de aarde en maakt haar vruchtbaar en doet haar uitspruiten en geeft zaad aan de zaaier en brood aan de eter, alzo zal mijn woord, dat uit mijn mond uitgaat, ook zijn; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt en dat volbrengen, waartoe Ik het zend."


In vers 1-11 zien we volgens mij een oproep, dat we de Here moeten zoeken, zolang Hij nog nabij is en de goddelozen hun boosheid achter zich laten zodat ze Gods rijke vergeving vinden. Het gaat hier niet om het algemene punt dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn maar de nadruk ligt op de positieve kant, God doet wat geen mens voor mogelijk had gehouden. Namelijk een uitnodiging tot het heil zoals omschreven in de vorige hoofdstukken, en waarin staat dat aan ons een verlosser zal worden geschonken, die voor ons gaat bekostigen, een genade die geheel vrij te verkrijgen is en dat is wat geen mens heeft bedacht en een weg die geen mens kan gaan. Het geheimenis wat in Jezus is geopenbaard.
Hij creëert hier een valse tegenstelling, doordat hij zegt dat in de kerken geleerd wordt dat wij de wil van God niet kunnen kennen omdat nu eenmaal Zijn gedachten en Zijn wegen hoger zijn dan die van ons. In theologisch gezonde kerken wordt niet geleerd dat wij de wil van God niet kennen omdat wij Gods gedachten niet kunnen lezen! Er wordt geleerd dat wij de (algemene) wil van God kunnen kennen vanuit Zijn Woord en dat wij vervuld moeten worden van de Geest om, onder andere, te trachten te verstaan wat de (specifieke) wil des Heren is Efeze 5:15-19.
In het vervolg van de studie koppelt hij het kennen van Gods wegen en gedachten aan het kennen van Zijn wil. Terwijl hij in het gedeelte hiervoor juist heeft betoogd dat het volk Israël de wil van God kende vanuit de boekrollen en de toespraken van Mozes! Voor ons is dat dus de Bijbel.
Tom betoogt verder dat het onze taak is om uit te zoeken wat de wil van God is voordat we gaan bidden, We moeten dus niet gaan bidden en vervolgens maar afwachten of het de wil van God is. Je moet eerst uitzoeken of het de wil van Heer is en dan pas ervoor gaan bidden.
Volgens de algemene wil van God, aldus Tom, wil God iedereen genezen.
De specifieke wil van God ontvangen we door de Heilige Geest, als voorbeeld noemt Tom de apostelen in Handelingen 16, die door de Heilige Geest worden verhinderd om ergens heen te gaan. Dit is inderdaad wel een mooi voorbeeld want de algemene wil van God is “Ga en verkondig aan alle volken” maar blijkbaar was het nu niet de tijd om daarheen te gaan.


“Waarom genezing soms uitblijft?”
Deze studie had ik toch echt niet verwacht bij Tom de Wal (of misschien toch wel) hij zei toch dat het altijd Gods wil is dat iedereen geneest!?
Waarom gebeurt het dan toch niet?
In deze studie legt hij uit dat Jezus bijvoorbeeld nooit zei: het is nu niet de tijd, of de zieke moet eerst nog wat leren. Alle genezingen gebeurden onmiddellijk. (hij bespot hiermee de verklaringen die soms gegeven worden als genezing uitblijft)
Hij illustreert dat met een verzonnen verhaal dat als Jezus Bartimeüs ontmoet Jezus gaat bidden: “Heer* wilt U Bartimeüs genezen? .. oh het is zijn tijd nog niet.. hij moet eerst nog wat leren” dit zien we dus nooit gebeuren in het NT zegt Tom vervolgens, dus gebeurt het NU ook niet. God wil iedereen genezen en wel meteen!
Waarom gebeurt het dan niet? Tom verteld hierbij dat bij iedereen die voor genezing naar Jezus toekwam hun genezing van hun geloof afhing, maar als Jezus mensen opzocht dan stond hun geloof er los van. Dus als mensen naar een genezingscampagne toekomen en ze genezen niet dan ligt het dus altijd aan de zieke en nooit aan de gebedsgenezer!
Oplossing:
Volharding in dankbaarheid voor de ontvangen genezing, ook al zie/voel je het nog niet, blijf in geloof volharden dat je genezing hebt ontvangen, dus ontkennen dat je nog ziek bent. Het kan wel eens 2 jaar duren, maar dan zou het alsnog kunnen dat je uiteindelijk daadwerkelijk geneest!?
(Misschien was het dan toch jouw tijd nog niet? Misschien moest je dan toch iets leren?)
Heb je je tienden wel gegeven? Dat kan volgens Tom namelijk ook een hindernis voor genezing zijn.

* Iedere keer dat Tom Jezus ‘laat’ bidden in zijn studies dan begint het met “Heer” nooit met “Vader”, opmerkelijk omdat je in het NT Jezus nooit een gebed begint met “Heer”.

Wonderen:
Er gebeuren ongetwijfeld wonderen tijdens de gebedscampagnes van Tom de Wal maar dat betekent niet dat we alles wat hij leert ook klakkeloos moeten aanvaarden. Waarschuwt Jezus ons niet in Mattheus 8: 22-23: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.


Diverse opmerkingen:
Wat je Tom ook regelmatig hoort zeggen is dat Jezus nergens zegt dat we moeten bidden voor de zieken, maar ga en genees de zieken en dat klopt in die zin dat dat rechtstreeks tegen de discipelen wordt gezegd als Jezus ze 2 aan 2 eropuit stuurt. We lezen hierover o.a. in Mattheus en Marcus:
Matheus 10: 5-8
Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.
Marcus 6:12-13
En zij vertrokken en predikten, dat zij zich zouden bekeren. En zij dreven vele boze geesten uit en zalfden vele zieken met olie en genazen hen.
Het is wel bijzonder als je uit deze opdracht specifiek gericht aan de 12 en later de 72 discipelen, precies 1 zin haalt en die ook voor nu van toepassing verklaart en de rest van de instructies doen er blijkbaar gewoon weg niet meer toe?!
Overigens kunnen we in Lucas 22: 35-38 lezen dat Jezus later de opdracht gedeeltelijk aanpast.
En Hij zeide tot hen: Toen Ik u uitzond zonder beurs of reiszak of sandalen, hebt gij toen aan iets gebrek gehad? Zij zeiden: Aan niets. Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde. Zij zeiden: Here, zie, hier zijn twee zwaarden! Hij zeide tot hen: Het is voldoende.
Ook maakt hij kerken belachelijk die acties houden, die bijvoorbeeld stroopwafels verkopen langs de deur om een verbouwing van het kerkgebouw te financieren. “Wij dienen toch de God die al het goud bezit”. Hij vertelt dan ook, met de nodige bravoure, dat een tijd geleden één van de partners er mee stopte die maar liefst voor € 800,- per maand sponsorde maar Tom haalde de woorden van Lester Sumrall (1 van Gods Generals uit de Word of Faith beweging) aan ‘We gaan uitsluitend vooruit en nooit achteruit’ als een soort mantra. Ze hebben zich niet verlaagd om een noodkreet op facebook te plaatsen om 80 partners te krijgen die een tientje willen geven vertelt hij een beetje neerbuigend en binnen een maand hadden ze een partner die nog meer gaf. Mooi verhaal toch.
Maar nu vragen ze, tot mijn ontsteltenis, op hun website toch om meer partners om een kerkgebouw van € 8 miljoen neer te kunnen zetten. “Wij zullen de beste gebouwen hebben, wij zullen de beste mensen hebben, wij zullen de beste website hebben enz…” ook zo’n gevleugelde uitspraak van Tom die regelmatig terugkomt. Ergens anders vertelt Tom dat als wij in goede grond zaaien we 100-voudig terug ontvangen en ze hebben als frontrunners al zoveel in andere bedieningen gezaaid dat het nieuwe gebouw helemaal geen probleem gaat worden, maar waarom dan toch om meer partners vragen? “Tom dient toch de God die al het goud bezit?”

Nawoord:
Tom de Wal en zijn bediening de Frontrunners, zijn studies, zijn boeken, althans voor zover zijn boeken overeenkomen met zijn studies wat volgens hemzelf wel het geval is, zijn niet iets dat wij anderen zou willen aanbevelen of ondersteunen.

Welke verwarrende tactieken herkennen we bij Tommie:

  1. Halve teksten gebruiken
  2. Teksten niet in context lezen
  3. Valse tegenstellingen gebruiken
  4. Ervaringen verheffen tot theologie
  5. 100-voudig oogsten promoten

 

Dat is al 5 van de 11!