Kan een christen gebonden zijn?

Wilkin van der kamp schrijft in dit boek over 4 vormen van gebondenheid.

Er hebben vast mensen baat gehad bij dit boek maar is het ook Bijbels?

Wilkins gebruik van de Bijbel is af en toe wat losjes, om het mild uit te drukken, om het met de oude Halvamel reclame van TV te zeggen 'foei' Wilkin.

In het voorwoord van zijn boek maakt Wilkin alvast wat reclame voor een ander boek van hemzelf. 

"In het bevrijdingspastoraat mogen we mensen helpen de zeven wonderen van het kruis (de zeven keer dat Jezus voor ons gebloed heeft) in hun leven te ontvangen, die uit lopen op een gezonde wedergeboorte!"

Betekend dat iedereen die dit boek of deze 7 wonderen niet kent, niet gezond wedergeboren is? Natuurlijk hebben we dit, van die 7 keren dat Jezus gebloed heeft, al eens in een preek of iets dergelijks gehoord, maar het is nogal wat gezocht om op 7 keer te komen en als we dan 7 hebben, er ook nog een specifiek wonder aan, al deze 7, te verbinden.

Kortom knap staaltje inlegkunde.

In het voorwoord staat eveneens het volgende: 

"De Bijbel leert ons dat een mens op vier verschillende manieren gebonden kan zijn:

  1. Gebonden door de macht van de zonde
  2. Gebonden door de leugen
  3. Gebonden door emotionele banden
  4. Gebonden door demonische banden"

De Bijbels onderbouwing hiervan is af en toe nogal gezocht.

In de alinea onderaan pagina 10 die doorloopt bovenaan op pagina 11 spreekt/schrijft hij zichzelf nogal tegen:

"Omdat ik niet wist dat ik als zondaar geboren was, had ik ook geen enkel idee waarom ik opnieuw geboren moest worden. Totdat de Heilige Geest mij onverbiddelijk confronteerde met..." ok dus hij groeide op met een humanistisch evangelie in het geloof dat mens van nature goed is maar aan het eind van de alinea schrijf hij: "Net zoals wij 'van nature' op zoek zijn naar God, omdat wij een ingeschapen Godsbesef hebben, zo zijn wij 'van nature' gebonden aan de zonde en hebben wij een aangeboren zondebesef waardoor wij op zoek gaan naar iemand die ons kan verlossen"

 

Maar Wilkin was zelf niet op zoek en moest door de Heilige Geest 'onverbiddelijk' geconfronteerd worden? Welke van de 2 is het Wilkin? En werkt de Heilige Geest op onverbiddelijke wijze? of is dit een verwijzing naar het calvinistische idee van onweerstaanbare genade??

In hoofdstuk 4 over demonische banden worden ons 5 demonische banden uitgelegd.

  1. Occulte banden; hier staan geen enkele bijbelreferentie
  2. Onreine banden; hier staan alleen waarschuwende Bijbelteksten en geen tekst die ons de werking van een onreine band uitlegt
  3. Doodsbanden; hierbij haalt hij Psalm 18:5-6 aan waarbij David inderdaad spreekt over doodsbanden maar hij werd in zijn situatie ook letterlijk met de lichamelijke door bedreigt en schrijft daar een psalm over en geen beschrijvingen van een geestelijke demonische doodsband!? ik kon geen Bijbelcommentaar vinden die Wilkins interpretatie bevestigd.
  4. Toverbanden; hierbij haalt hij Ezechiel 13:18 en 20 aan en hier handelt het inderdaad over toverbanden, dit gaat over letterlijke banden die om polsen werd gebonden en als sluier om het hoofd werd geslagen, om zielen te vangen.  Commentaar Studiebijlbel Online"Ze doen dit om mensen in hun macht te krijgen. Daarop komt de vraag: als ze jagen op het volk van de HERE, denken ze dan zelf in leven te blijven? Zij ontheiligen de HERE door hun gedrag"
  5. Religieuze banden; ontstaan volgens Wilkin als mensen aanhouden ongehoorzaam zijn aan het Woord van God en zich voortdurend verzetten tegen (het werk van) de Heilige Geest. Klinkt aannemelijk toch. Maar de Bijbelse onderbouwing ontbreekt tenzij je de tekst van Job 36:7-9 over banden van ellende als verklaring erkend maar dat is wederom te tekst oprekken en iets laten betekenen wat het oorspronkelijk nooit betekend kan hebben.

Op pagina 74 van hoofdstuk 4 haalt Wilkin Psalm 103:20-21 aan: "Looft de HERE, gij zijn engelen, gij krachtige helden die zijn woord volvoert, luisterend naar de klank van zijn woord. Looft de HERE, al zijn heerscharen, gij zijn dienaren, die zijn wil volbrengt."

Wilkin zegt daarbij :"Ook wij mogen woorden van God uitspreken, woorden van bevrijding en genezing waarop de engelen in beweging zullen komen. Zij reageren op het woord van geloof dat wij in de naam van Jezus Christus uitspreken." waar baseert hij dit op o ja hij haalt de tekst van Mattheus  16:19 erbij over het binden en ontbinden maar wat is het verband tussen deze 2 teksten en waarom heeft Jezus hier niet naar verwezen??

Als wij deze demonische machten op deze manier kunnen binden, WIE laat ze dan ieder keer weer los?

 

Er valt nog veel meer van te zeggen, maar het lijkt mij zo wel voldoende, om dit boek op zijn minst als verwarrend te verklaren. FOEI!